יום שלישי, 26 בפברואר 2013

המצוד של וול-ד'היב








(ביביליוגרפיה:8.)
ב16 ביולי נערך מצוד וול-ד'היב. מבצע בו פעלו השטרים הצרפתים בפריז וסביבותיה. המבצע כלל 9000 שוטרים וז'נדרמים של ממשלת וישי. ב17 ביולי, בסוף היום, עמד מספר המעצרים על אלפים. בעלי אזרחות צרפתית לא הוסגרו ולכן בין העצורים היו יהודים מגרמניה, אוסטריה, פולין, צ'כיה ורוסיה. הם נכלאו בולודורם ד'יבר במשך 5-6 ימים בתנאים נוראים ולאחר מכן הועברו למחנות.


(ביביליוגרפיה:9.)
מצוד ה"וול ד'היב" נקרא ע"י היהודים כיום חמישי השחור וע"י הגרמנים כמבצע "רוח אביבית". המצוד היה מצע הפשיטה הנרחב ביותר שהיה אי פעם בפריז, על פי הקוד הגרמני, והוא מהווה מפנה בתולדות השואה בצרפת.
יש לראות את המצוד כמפנה בתולדות השואה בצרפת מכמה סיבות:

א.  זהו יישום ראשון של וועידת ואנזה: 
הוועידה נערכה ב20 בינואר 1942 ובו הוחלט על "הפיתרון הסופי", כלומר, השמדתם של כל יהודי אירופה. ב11 ביוני 1942 התקיימה וועידה נוספת ומטרתה הייתה יישום החלטות וועידת ואנזה לגבי אירופה המערבית. נקבע שיש להעביר 100 אלף איש לאושוויץ והיעד הראשון הוא לכידתם של 28 אלף בפריז ובסביבתה.

ב. שיתוף פעולה הדוק בין ממשלת וישי והגרמנים: 
הם ראו כי המבצע הראשון לא יוכל להתבצע ללא הסיוע של ממשלת וישי. לאחר היסוסים מצד הממשל, הביע ראש הממשלה את הסכמתו למלא את דרישת הגרמנים והעמיד את משטרתו לרשות הגסטאפו ובכך להמשיך במעצרים להגליית היהודים אך סרב להסגיר את אלה בעלי אזרחות צרפתית.בין העצורים היו יהודים מגרמניה, אוסטריה, פולין, צ'כיה ורוסיה. 

ג. החלטת ממשלת צרפת: 
ממשלת צרפת החליטה ב10 ביולי 1942 להגלות גם ילדים יהודיים ביחד עם משפחתם. לראשונה כללו הרשימות את שמותיהם של נשים וילדים. בסופו של דבר נעצרו ב16-17 ביולי 12,554 יהודים ביניהם רובם נשים וילדים מכיוון שרק הגברים ידעו שהם מכוונים לכן הלכו להסתתר והשאירו מאחור נשים וילדים כי הפשיטה לא הייתה מכוונת אליהם.

ד. שוטרים צרפתים: 
כל השוטרים המקומיים, ארציים, מהפרקליטות, שירותי הביטחון אחרים ושוטרי תנועה היו מצווים להשתתף בפשיטה, כולם גויסו וכולם היו צרפתים כך שברגע שהיהודים ראו שוטר במדים צרפתים עם הוראות בצפרתית והתנהגות הוגנת הם נרגעו, לא חשדו, ולא העלו על דעתם מה יקרה בהמשך.

ה. החולים והקשישים:
ההוראה שניתנה למשטרה הצרפתית הייתה שאסור להתחשב במצבו הבריאותי של כל מי שרשום ברשימות. אין לשוחח איתן לאחר שוידאו את זהותם של היהודים ואין לדון על מצבו הבריאותי של נעצר.

ו. "כלוב העופות": 
היהודים שהו במשך ימים ללא מזון, מים ובתי שימוש בגלל חוסר הכנה חומרית. בגלל החום הכבד והחוסר אמצעים היהודים שהו ימים בתנאים איומים, צמאים ורעבים בלב פריז תחת עינם האדישה של שוטרי צרפת. "כמו עופות בכלוב" כך דומו היהודים המבוהלים לציפורים שנלכדו, הנתקלות שוב ושוב בקירות הרשת בנסיונותן הנואשים לשוב אל חירותם.



(ביביליוגרפיה:10.)
תוצאות המצוד


בשבוע שלאחר המעצרים נלקחו היהודים מאצטדיון החורף למחנות ריכוז שונים: ביניהם פיתיווייה ובון-לה-רולאנד, ולדרנסי. בסוף יולי ובתחילת אוגוסט, שולחו במחנות האלו הילדים ומשפחתם בנפרד . גילחו לכל עציר את הראש לפני המשלוח, וביצעו בגופו חיפוש אלים. את רוב העצורים גירשו לאושוויץ ונרצחו. למעלה מ-3,000 תינוקות וילדים נותרו לבדם בפיתיווייה ובבון-לה-רולאנד. בסוף אוגוסט ובספטמבר גורשו גם הם, לבדם, בין מבוגרים זרים, אל אושוויץ, שם נרצחו.

בחודשיים שלאחר מעצר יהודים באצטדיון החורף גורשו לאושוויץ כאלף יהודים כל יומיים או שלושה. עד סוף ספטמבר 1942 גורשו לאושוויץ כמעט 38,000 יהודים. ב-1945 נותרו בחיים כ-780 מתוכם.

התגובות הצרפתיות לאקציות היו שונות. היו אלו ששיתפו פעולה עם הגרמנים, היו כאלו שהביעו אדישות לנעשה וגילויי אהדה ליהודים הנרדפים. רוב אנשי המנהלה והשוטרים הצרפתיים שהיו פעילים במעצרים שיתפו פעולה עם המשטר. מיעוטם ניסה לעזור ליהודים להימלט בדרכים שונות. היו אלו שהעלימו עין מבריחתם,  אחרים סייעו בבריחה ובהסתתרות. רבים בחברה הצרפתית – אישי כנסייה, עיתוני מחתרת – ביטאו סלידה מהמעשים והביעו מחאה בפני השלטונות.
המצוד באיצטדיון החורף נחרט כזיכרון הלאומי הצרפתי כסמל לאחריות המינהל הצרפתי והאומה כולה לשואת יהודי צרפת.

סירטון עדות של ניצולה מהמצוד:






מפת מסלול יהודי המצוד:


View מסלול היהודים אל מרכז צרפת ומחוצה לה. in a larger map

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה